Trainen met een schema: core en slapen

eat-sleep-swim-bike-run-repeatDe lage plank, de zijplank, aankomende week komt het bruggetje erbij. Sinds oktober pak ik het trainen professioneler aan en word ik gecoacht door Sione Jongstra. En op het programma staat – naast uiteraard zwemmen, fietsen en hardlopen – ook coretraining. En dat valt niet altijd mee!

Mijn buikspieren slapen namelijk al jaren, net als mijn arm- en schouderspieren. Tijd dus om ze wakker te schudden! Gelukkig wordt de coretraining heel rustig opgebouwd. Elke week iets langer een houding volhouden en vanaf volgende week het bruggetje er dus bij. Daar maak ik me geen zorgen om, die houding heb ik tijdens yoga ook vaak genoeg gedaan.

De coaching is ‘op afstand’: Sione maakt weekschema’s met zwem-, loop- en fietstrainingen (en rustdagen, minstens zo belangrijk!), ik koppel terug hoe de trainingen zijn verlopen, hoe zwaar ik de training beoordeel en hoe mijn herstel de volgende dag is. Daarbij wil ze ook graag weten hoeveel uren ik slaap. Om snel overtraindheid te kunnen signaleren bijvoorbeeld. Gelukkig gaan we tegenwoordig redelijk op tijd naar bed. Manlief is dit jaar zovaak ziek geweest, dat we op zoek zijn gegaan naar manieren om de weerstand te verbeteren/vergroten.

Slaap is een héél belangrijk onderdeel, zo ontdekten we. En dus heb ik standaard mijn wekker op mijn telefoon geprogrammeerd staan op 22.30 uur. Elke avond is dat hét sein om te stoppen met facebook, twitter, lezen, tv kijken of wat we dan ook aan het doen waren en richting bed te gaan. Voorheen zochten we vaak pas ná 23.30 uur ons bed op waardoor we structureel te weinig slaap kregen. In mijn schema kan ik nu bij ‘aantal uren slaap’ tenminste minimaal zeven uur invullen. Behalve dan afgelopen week, toen ons zoontje ons elke nacht uit onze (rem)slaap haalde vanwege griep, koorts en verkoudheid.

Hoe de zwem-, fiets-, en looptrainingen eruit zien en hoe dit allemaal bevalt? Daarover een andere keer meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *